Creative Business Cup
Center for Kultur- og Oplevelsesøkonomi henvendte sig i foråret 2013 med et ønske om at indfange deres gigantiske event, Creative Business Cup, på film. Det skulle være en webfilm, der på ikke mere end 5 minutter, forklarede hvad Creative Business Cup går ud på, vise hvordan det føles at deltage og indfange stemningen fra konkurrencen – og selvfølgelig belyse hvor vigtigt et event det er for dansk erhvervs- og kulturliv. Det skulle være lige dele underholdende og repræsentativt.
Optagelserne løb over tre lange dage med et presset skema og en hektisk atmosfære. Vi havde to kameramænd (+ en tredje på finaledagen) på opgaven, som stilmæssigt blev optaget som en slags “Corporate Video møder Reality TV”, X faktor og Roskilde Festival reportage.
Vi havde en fast kamerastation ved scenen og 1-2 håndholdte mobile kameraer, der gik i pendulfart mellem interviews, ankommende VIP’s og konceptpræsentationer. Det var vigtigt at fange alle detaljer til senere brug, også de uforudsigelige ting der sker ved sådan et event, så derfor var vi nødt til at være klar hele tiden og optage virkelig meget materiale, selvom det i sidste ende skulle blive til en film på ganske få minutter. Vi lavede også timelapses med DSLR kameraer og monterede GoPro kameraer i loftet og andre kreative steder.
CKO var fantastiske at arbejde sammen med. Vi havde holdt flere indledende møder hvor vi sammen nærmede os en masterplan for forløbet og under selve eventet agerede Sanne Mattebjerg (CKO) kaospilot, og fik alle ender til at mødes i situationer, hvor der var flere interesser på spil, og hvor beslutninger skulle tages hurtigt.
Efter optagelserne var i hus, brugte vi et par dage i postproduktion med at finde alle de gode citater og sætte det sammen i et forløb, der gav mening. CKO fik en mp3 fil med alle interviews, så de også selv kunne tage stilling til, hvilke citater de synes var vigtigst. Denne metode kan være rigtig god, hvis kunden har en specialviden, der gør, at de kan se og høre guldkorn, som vi ikke nødvendigvis ville prioritere.
Da et nogenlunde færdigt forløb på ca 5 minutter var udvalgt og sat sammen, begyndte arbejdet med at finpudse klipningen, lægge lydeffekter og musik på, colorgrade og animere navneskilte og titler i en stil, der passede til CBC’s generelle profil.
Enkelte ændringer blev foreslået fra CKO’s side, og da alle var glade og tilfredse, blev den færdige film lagt på Vimeo og derfra embeddet på CKO’s Website og delt på facebook som viralkampagne.